En amerikansk undersøgelse tyder på, at amning kan nedsætte risikoen for attakker hos kvinder med sclerose i en periode efter graviditeten.
Af Kira Madsen
Hvis man har sclerose og gerne vil amme sit barn, er der ingen grund til at holde sig tilbage – nærmere tværtimod. I hvert fald hvis man skal tro et nyt studie fra USA.
Et hold forskere fra Stanford University i Californien med Dr. Annette Langer-Gould i spidsen har fulgt 32 gravide kvinder med sclerose og 29 gravide kvinder uden sclerose under graviditeten og et år efter fødslen. Halvdelen af kvinderne med sclerose ammede slet ikke eller supplerede amningen med erstatningsprodukter i løbet af to måneder efter fødslen, mens den anden halvdel udelukkende ammede deres spædbørn i mindst to måneder efter fødslen.
Det viste sig, at ud af de kvinder, som ikke ammede eller supplerede med erstatninger, fik 87 procent attakker. Af de kvinder, som udelukkende ammede, fik kun 37 procent attakker i det første år efter fødslen. Undersøgelsen tyder på, at amning - og dermed udskydelse af menstruationen - reducerer risikoen for attakker i højere grad end den medicinske behandling.
Kontroversielt
Undersøgelsen er opsigtsvækkende, fordi mange kvinder med sclerose holder op med at amme for at genoptage den medicinske behandling mod sclerose.
”Vores undersøgelse sætter spørgsmålstegn ved fordelen ved at vælge amning fra eller kun amme i kort tid for at genoptage medicinsk behandling,” udtalte Dr. Langer-Gould i forbindelse med præsentationen af undersøgelsen på American Academy of Neurology’s årsmøde i Seattle sidste år.
Hun mener, at resultaterne er kontroversielle og henviser til, at mange læger opfordrer deres patienter til at begynde at tage medicin hurtigst muligt efter fødslen.
Hovedparten (60 procent) af de kvinder, som ikke ammede eller supplerede med erstatningsprodukter, sagde da også, at det var derfor de holdt op.
Større undersøgelse
Dr. Langer-Gould og hendes team af forskere konkluderede, at kvinder skal opfordres til udelukkende at amme, i det mindste to måneder efter fødslen, for dermed at mindske risikoen for tilbagefald.
Resultaterne er så bemærkelsesværdige, at der nu sættes gang i en større undersøgelse, for at be- eller afkræfte resultaterne.
Læs mere om undersøgelsen (på engelsk) her: http://www.abstracts2view.com/aan2009seattle/view.php?nu=AAN09L_S01.006

Kommentarer
mNUzkSHmpc
Jag har stansat igneom 200g CS och acrylpapper.Visste inte att man inte ska stansa tjockare e4n 175g.Det ste5r inget pe5 ff6rpackningen om det heller kollade ff6r jag har precis kf6pt en ny och jag kan inte hitta det ne5nstans.